Home Top Ad

Lari Dari Masalah Tiada orang yang tiada masalah. Selagi kita bernyawa kita pasti punya masalah. Saya kalau ada masalah pasti susah hati, da...

Lari Dari Masalah

Lari Dari Masalah

Tiada orang yang tiada masalah. Selagi kita bernyawa kita pasti punya masalah.
Saya kalau ada masalah pasti susah hati, dan susah hati itu mengancam kebahagiaan, dan hidup dalam ancaman itu sangatlah tidak menyenangkan. Selagi tidak selesai masalah, selagi itu tidak senang dan tidak bahagia. Bila susah hati, muka jadi buruk, kata-kata jadi kasar, dan tindakan pasti tidak baik.
Pokoknya, msalah membuat saya tidak bahagia. Saya akan bahagia kalau tiada masalah.
Namun setelah berkali-kali menghadapi masalah, saya dapati prosesnya sama saja,

Ada masalah > Susah hati > Keadaan tegang > Ada jalan penyelesaian > Masalah selesai > Kembali bahagia....

Ulang proses lagi,

Ada masalah > Susah hati > Keadaan tegang > Ada jalan penyelesaian > Masalah selesai > Kembali bahagia....

Ulang proses lagi,

Ada masalah > Susah hati > Keadaan tegang > Ada jalan penyelesaian > Masalah selesai > Kembali bahagia....

Ulang proses lagi.....

Sama kan???

Jadi saya mula semakin belajar. Pertama, masalah adalah SATU PROSES BELAJAR DAN TUMBUH MENJADI LEBIH KUAT, MATANG, PINTAR DAN BIJAKSANA.
Dengan syarat, KITA TIDAK LARI DARI MASALAH. Kalau kita LARI DARI MASALAH, proses belajar dan bertumbuh tadi tidak terjadi.

Kedua, orang yang paling banyak masalah dan menghadapi masalahnya dengan yakin dan berani, pasti bakal jadi peribadi unggul dan sukses besar dalam hidupnya.

Ketiga, saya belajar kalau ada masalah, endingnya pasti selesai dengan baik walau apapun jenis masalahnya. Jadi Step Susah Hati boleh di skip. Saya belajar untuk tidak susah hati lagi kalau ada masalah.
Rugi kan susah hati untuk masalah yang kita telah tahu dari hasil pengalaman bahawa ia pasti selesai juga akhirnya? Kan?
Samakah pelajaran yang kita perolehi?
Atau adalah pelajaran anda berbeza?
Kalau tidak sama, anda mungkin superman, batman, spiderman, iron man atau mungkin power rangers hahaha.

# AuraHealingArt
# Wangian7Aura

0 comentários: