Home Top Ad

Saya Dr Sufi, Guru Kebahagiaan Anda.(shine kongsi fb master Ady) Hari ini saya ingin kongsikan *Teknik Asas Mendidik Anak Siri 1*. Pastikan ...

Teknik Asas Mendidik Anak Siri 1

Saya Dr Sufi, Guru Kebahagiaan Anda.(shine kongsi fb master Ady)

Hari ini saya ingin kongsikan *Teknik Asas Mendidik Anak Siri 1*. Pastikan kita amalkannya supaya mendapat kesan yang LUAR BIASA dalam perhubungan IbuBapa dan Anak.

1) Elakkan pukul anak dari lutut keatas
2) Elakkan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan elakkan sesekali menampar anak pakai tangan kita. Nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control
3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . (Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak)
4) Mulakanlah hidup anak dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak malu dan merasa rendah diri.
5) Berikan anak pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)
6) Pandanglah anak dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran).
7) Berikan peneguhan setiap kali anak berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).
8) Elakkan mengharapkan anak yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.

Insyaallah..

Sebarkan kebahagiaan ini pada group dan kawan2 ya, supaya semua dapat manfaat...

0 comentários: